۱۳ دی ۱۳۸۶، ۱۰:۵۴

در حوزه هنری استان تهران؛

قیصر نیمای شعر نوجوانانه بود/ افتتاح نمایشگاه عکس‌های قیصر امین پور

قیصر نیمای شعر نوجوانانه بود/ افتتاح نمایشگاه عکس‌های قیصر امین پور

مراسم شب قیصر امین پور عصر دیروز با حضور رضا سیدحسینی، علی موسوی گرمارودی، بیوک ملکی، فاضل نظری و جمعی از فعالان ادبی در حوزه هنری استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم افشین علاء - شاعر - که اجرای برنامه را برعهده داشت گفت: تمام کسانی که در راه ادبیات قلم می زدند پس از مرگ قیصر به سوگ نشستند. من نیز دو تن از عزیزترین افراد زندگی ام را طی ماه های گذشته از دست دادم که آن دو قیصر امین پور و مادرم بودند.

رضا سیدحسینی نیز گفت: من در مراسمهایی که به یاد قیصر امین پور برگزار شد هرگز نتوانستم پیرامون او و اشعارش صحبت کنم و فقط سعی کردم به نقل خاطراتی از وی بسنده کنم. این بار نیز در این مراسم قصد داشتم شعری از او بخوانم.

سیدحسینی تصریح کرد: قیصر امین پور واقعا با دیگر شاعران تفاوت داشت و من خیلی سعی کردم راز این تفاوت را دریابم اما بعد که بیشتر دقت کردم متوجه شدم مردم این تفاوت را خیلی خوب تشخیص می دهند. به هر حال دلم می خواست همیشه از او دلیل محبوبیت اش را بپرسم اما حالا که نیست به خواندن شعری از او اکتفا می کنم.

بعد از قرائت شعر "رفتار من آبی است" توسط رضا سیدحسینی، حمید سبزواری - شاعر - ضمن قرائت اشعاری درباره امین پور خاطرنشان کرد: سالها پیش برای شرکت در شب شعر شهدای دزفول به این شهر سفر کردم. در آنجا جوانی نزد من آمد و کاغذی دست من داد و گفت این شعر من است و اگر اجازه بدهید این شعر را در این محفل بخوانم. وقتی شعر او را خواندم متوجه لطافت و بیان ساده ای که در شعر بود شدم. این شروع آشنایی من با قیصر بود.

وی افزود: روزگار این طور سرنوشت را رقم زد که امروز من زنده باشم و قیصرها در زیر خاک بیارامند. به هر حال هر چه بود قیصر رفت اما واقعیت این است که بعد از مرگ او در هر گوشه از مملکت صدای عزاداری مراسم وی به گوش می رسید.

در ادامه بیوک ملکی - شاعر - شعری از زنده یاد قیصر امین پور خواند و گفت: درباره قیصر چیزهای زیادی خوانده ایم اما درباره اشعار نوجوانانه وی حق مطلب ادعا نشده است در حالی که قیصر نیمای شعر نوجوانانه بود. اولین کتاب وی با عنوان "ظهر روز دهم" در سال 1365 با درونمایه ای نوجوانانه منتشر شد. او ثابت کرد که در این حیطه شاعری منحصر به فرد و توانمند است و علاوه بر تبحر، دنیا و زبان مخاطب را به خوبی می شناسد. این کتاب در واقع ما را با شعار ناب نوجوانانه روبرو کرد.

ملکی ادامه داد: "مثل چشمه مثل رود" و "به قول پرستو" دو دفتر دیگر شعر نوجوانانه قیصر امین پور بودند که به راستی در حوزه شعر ادبیات نوجوان تاثیرات شگرفی گذاشته است.

این شاعر و همکار سابق امین پور ادامه داد: یکی از ویژگیهای قصر روحیه معلمی او بود؛ چیزی که در سالهای فعالیت در سروش نوجوان که در کنار او بودم آن را مشاهده می کردم. به هر حال قیصر بعد از مجموعه شعر "به قول پرستو" به واسطه پاره ای تنگ نظریها دیگر شعری نوجوانانه نسرود. هر چند او ادعایی نیز در این زمینه نداشت اما از نظر من قیصر امین پور یکی از بهترین شاعران شعر نوجوانانه محسوب می شود.

سپس علی موسوی گرمارودی ضمن اشاره به کتاب "دستور زبان عشق" قیصر امین پور گفت: او در این کتاب با اعتماد به نفس کامل و بی آنکه دچار تزلزل شود به سرودن شعر در بهترین وجه به لحاظ صورت، ساختار، قالب و زبان پرداخته است، بی آنکه حتی گوشه چشمی به مکتبهای نوظهور داشته باشد.

وی افزود: اشعار قیصر در این کتاب تقید روشنفکرانه ندارد و بیشتر زائیده شناخت و تسلط زبان شعری است. برای همین است که شعر او برای مخاطبان مملو از لذت کشف است. از همین رو اشعار قیصر در این کتاب به اشعار حافظ نزدیک می شود. زبان محاوره از مهمترین مولفه های شعر قیصر در این کتاب است. او حتی در شعر اخوانیه که برای زنده یاد حسن حسینی سروده، نشان می دهد که به غزل نگاهی نو داشته است. 

موسوی گرمارودی اضافه کرد: نخستین شاعر آئینی کسایی مروزی بوده است و می توان قیصر را بعد از او تنها شاعر آئینی نامید؛ شاعری که به حماسه بهای بیشتری داده است و به تبع این اهمیت می کوشد تا عناصری چون عرفان را در اشعار خود رواج دهد و گاه حتی در توجه به عرفان از محتشم کاشانی نیز پیشی گیرد. در یک جمله می توان گفت قیصر شاعری آئینی است که در شعر خود عشق، عرفان و حماسه را به طور برابر به کار می گیرد.

دکتر نجمه شبیری - استاد دانشگاه - هم گفت: شعر قیصر همواره به دلها می نشست. او روح بلندی داشت و آثار ارزنده ای از خود به جا گذاشت؛ به طوری که اشعار وی باید به زبانهای مختلف ترجمه شود. من نیز سعی می کنم به سهم خود این کار را انجام دهم.

در این مراسم همچنین زیبا اشراقی همسر زنده یاد قیصر امین پور نسبت به برگزاری مراسمهایی از این دست ابراز خرسندی کرد و گفت: برگزاری این مراسم به من و روح قیصر آرامش بخشیده است.

در کنار این مراسم ضمن رونمایی از کتاب "قاب نقره" (شامل مجموعه عکسهایی از قیصر امین پور) نمایشگاه "حرف آخر عشق" دربرگیرنده عکسهای وی از دوران کودکی تا بزرگسالی در حوزه هنری استان تهران افتتاح شد.

کد خبر 615248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha